Ortaçgil
şarkılarında ara ara aşk temasıyla karşılaşmak mümkün.” Ara ara” demek Ortaçgil
şarkıları için doğru bir tabir; çünkü şarkılarında “aşk”, baskın bir konu değildir.
Bu onun çok çeşitli konuları içeren şarkılar yaptığının küçük bir kanıtı. Ortaçgil
şarkılarının bir diğer özelliği ise aynı şarkıda birden fazla temayı
içermesidir. Örneğin “Aşk Var” şarkısı klasik bir aşk şarkısı değildir, içinde
politik tavır olan dizelerde yer almaktadır. Fakat Ortaçgil şarkılarında aşk
temasına odaklanmak gerekirse, genelde aşkı tanımlama çabasını görebiliriz. “Aşk
Var” şarkısında yer alan “Kaf dağının
ardına kaçsa bile aşk var. Yatak çarşaflarına sıkışsa bile aşk var. Yalnız bir
titreşim olsa ya da bir kıpırtı kalsa, yine aşk var” dizeleri buna örnek
gösterilebilir. Bir diğer örnek ise “Aşk Nereye Kadar” şarkısıdır. “Bütün
değerlerin geometrik artar. Genelden
özele yolculuk bu. Bütün en güzeller sende toplanır. Kapılar kapatılır kalıcı mutluluk”
dizelerinde de aşkın Ortaçgil’e göre bir tanımını görüyoruz. Fakat bu dizelerde
gördüğümüz aşk tanımında tüm değerlerin bir oran ve düzen içinde artması söz
konusuyken bir başka Ortaçgil şarkısında “aşk bir dengesizlik işi” tanımını
görebiliyoruz. ”Sensiz Olmaz” olan bu Ortaçgil şarkısında da aşkın bir başka
halini görmek mümkün.
Bir
başka Ortaçgil şarkısı olan “Sıcak” şarkısı da sevginin bireydeki etkisini anlatır. Bu anlamda “Çığlık Çığlığa”
şarkısıyla ortak bir konuyu paylaşır. “Çığlık Çığlığa” şarkısı da Ortaçgil’in
aşktan sonraki değişimleri anlattığı bir
diğer şarkısıdır. Ortaçgil’in 2.Perde albümünde yer alan “Saçların” şarkısı da
bize aşk temasını en naif ifadelerle gösterir. “Sevgi” şarkısı ise Ortaçgil’in
ifadelerinden de anlayacağımız üzere yaşanmışlıkların sonucu olarak birine
yazılmış bir şarkı değildir. Bu yüzden Ortaçgil birine ithaf edilmeyen bir aşk şarkısını
yazmanın zor olduğunu söyler. “Bütün Sokaklarım” şarkısında ise, Ortaçgil aşkın
kirli oyunlarından bahsettiğini söyler. “Hiçbir Zaman” şarkısı da henüz birbirine yabancı iki kişinin birbirini
anlamaya çalıştığı aşkın farklı bir dönemini anlatan bir Ortaçgil şarkısıdır. Kimseye
Anlatmadım da Ortaçgil’in çok özel şarkılarından biridir. Aşk temasını hissedebildiğimiz
bu şarkıyı ise,Ortaçgil daha kadınsı olarak yorumlar.
Bunun dışında “Gece Yalanları” albümü de bize birkaç
aşk şarkısı sunar. Uzun yıllar görmediği eski bir aşkın bir tesadüf sonucu tekrar
karşısına çıkmasını anlatan “Rastlantı Yalanı” şarkısı ve ikili aşk ilişkisini
anlatan “Bir Tek Sen Yalanı” şarkısı bu albümde dinlediğimiz aşk temalı
şarkılardır.
2010 yılında çıkmış olan “Sen” albümünde de Ortaçgil bize bir aşk
şarkısı sunar. “Sen Sorumlusun” adlı şarkı kişisel yorumumca Nadir Göktürk’ün “Aşk
Bitti” şarkısındaki tadı verir.

Ortaçgil aşkı anlattığı bu şarkılarının dışında aşkı görebileceğimiz başka şarkılarda sunmuştur. Örneğin “Eylül Akşamı” şarkısı aşkın tesadüfî hikâyesini anlatır. Eylül Akşamı şarkısında yer alan ve en sevilen Ortaçgil dizelerinden biri olan “belki benim kağıt param bir şekilde, döne dolaşa senin cebine girmiştir” dizesi klasik bir iktisadi durumun şiire yansımış halidir. Ekonomi bilimi paranın dolaşım hızını anlatan velocity kavramıyla bunu gösterirken, Ortaçgil şiirsellikten uzak bu durumu şairane ifadelerle bir melodiye konduruverir. Şarkı aşkın küçük ihtimaller arasında dolaştığını gösterir.
Bülent Ortaçgil şarkılarının bir diğer özelliği ise şarkının dinleyici tarafından
yoruma açık olmasıdır. Bu anlamda bir çok şarkısında dinleyici aşkı bulabilir.
Örneğin kimi “Benimle Oynar Mısın” şarkısının siyasi mesajlar içerdiğini düşünürken,
kimi de sevgiliye söylenmiş bir şarkı olarak yorumlar ve buradaki oyun
sembolünü aşk olarak görür. “Sana Geldim”
şarkısından “Çoktular Ama Hiç Yoktular” şarkısına, “Yalnız” şarkısından “Bu Su Hiç Durmaz”
şarkısına kadar bir çok Ortaçgil şarkısında dinleyicinin kendi yorumuyla aşkı
bulması mümkün.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder